Rahvastikuregistri toimingud

Rahvastikuregister on Eesti andmekogu, kus hoitakse teavet Eesti kodanike, Eestis elukoha registreerinud Euroopa Liidu kodanike ning Eestis elamisloa või -õiguse saanud välismaalaste kohta. Registri eesmärk on tagada riigi ja kohalike omavalitsuste teenuste tõhus osutamine ning elanike õiguste kaitse. Rahvastikuregistrit haldab Siseministeerium.

Õiged ja ajakohased kontaktandmed aitavad riigil ja omavalitsustel edastada olulist teavet, näiteks valimiste teabelehed, hädaolukorra teated ja muud meeldetuletused. Seetõttu on soovitatav oma andmeid registris regulaarselt kontrollida ja vajadusel uuendada.

Rahvastikuregister sisaldab teavet Eesti elanike ja nende elukoha kohta. Andmete regulaarne kontrollimine ja uuendamine on oluline, et teenused oleksid õiged ja täpsed. Rahvastikuregistri andmeid uuendatakse iga kord, kui inimene läbib olulisi muudatusi või saab uusi ametlikke dokumente.

Oma andmete kontrollimiseks logi sisse e-rahvastikuregister või eesti.ee (vajalik sisse logida ID-kaardi, mobiil-ID või Smart-IDga)

Kontrollige järgmisi andmeid:

  • Elukoht: Kas elukoha aadress on ajakohane ja õige.
  • Perekonnaseis: Kas perekonnaseis (nt abielus, vallaline) on õigesti märgitud.
  • Kontaktandmed: Kas telefoninumber ja e-posti aadress on õiged.

Elukohateate esitamine

Elukohateate saab esitada kohaliku omavalitsuse rahvastikuregistriga tegelevale ametnikule, kui:

  • Rahvastikuregistris puuduvad Teie elukoha andmed
  • Muudate elukohta Eestis
  • Asute elama välismaale
  • Kolite välismaalt tagasi Eestisse

Kui teil on mitu püsivat elukohta, saate rahvastikuregistrisse kanda ühe neist, lisades oma kontaktandmed (telefon ja e-post). Teised püsivad või alalised aadressid saab kanda lisa-aadressidena.

Välisriigis elades saab elukoha muudatustest teatada ka Eesti välisesindusele.

Elukohateate esitamisel registreeritakse uus aadress, ja vana aadress kustutatakse automaatselt – midagi muud tegema ei pea.

Elukoha andmete kehtivuse alguskuupäev on elukohateate linna- või vallavalitsusse saabumise päev.

Alaealise lapse elukoha registreerimisel tuleb esitada ka teise hooldusõigusliku vanema nõusolek. Seda võib teha kas kirjalikult või allkirjastada elukohateatel.

Kui te ei ole elukoha ruumi omanik, tuleb elukohateatele lisada tõend ruumi kasutamisõiguse kohta (nt üürileping) või omaniku luba. Kui elukoha aadressi kantakse välisriigi andmed, ei ole omaniku nõusolek vajalik.

Kaasomandi puhul, kui olete kaasomanik ja soovite oma aadressi kanda rahvastikuregistrisse, tuleb lisada kõikide kaasomanike või nende esindajate nõusolek.

Vallavalitsus kontrollib elukohateate nõuetele vastavust 10 tööpäeva jooksul alates elukohateate saamisest. Kui teade vastab nõuetele ja ei esine elukoha andmete kandmisest keeldumise aluseid, kannab linna- või vallavalitsus elukoha aadressi rahvastikuregistrisse.

Kuidas esitada elukohateadet?

Elukohateade tuleb esitada

  • 14 päeva jooksul alates Eestis elama asumisest.
  • 30 päeva jooksul alates välisriiki elama asumisest.

Elukoha registreerimise tõend väljastatakse soovi korral ning seda saab igal ajal vallavalitsusest uuesti taotleda.

  • Tasuta elukohajärgsest KOV-ist.
  • 20 € riigilõiv MK KOV-ist.

Lisainfo: Siseministeerium – Elukohatoimingud

Omaniku õigustatud nõudmine

Juhul kui inimese elukohaks on rahvastikuregistris märgitud omanikule kuuluv ruum, aga ruumi registreeritud inimene ei ela sellel aadressil ning tal puudub ruumi kasutusõigus, on omanikul õigus ruumi registreeritud inimese elukoha aadress lõpetada ehk esitada avaldus rahvastikuregistris kajastuva elukoha aadressi lõpetamiseks.

Omanik saab kontrollida oma kinnisvarale registreeritud isikuid e-rahvastikuregistris teenuses “Minu ruumi elanikud ja aadresside lõpetamine” (vajalik sisselogimine ID-kaardi, Mobiil-ID või Smart-ID-ga) või küsida infot kohalikust omavalitsusest.

Et kohalik omavalitsus saaks avaldust menetleda, peavad olema täidetud järgmised tingimused:

  • Isiku elukohaks on märgitud omanikule kuuluv ruum
  • Isikul ei ole õigust kasutada omaniku ruumi oma elukohana
  • Isik ei kasuta omaniku ruumi elukohana

Seda saab teha:

  • E-rahvastikuregistris (teenuses “Minu ruumi elanikud ja aadresside lõpetamine”)
  • Vallavalitsuses kohapeal
  • Posti teel
  • E-posti teel kehtna@kehtna.ee (digitaalselt allkirjastatud avaldusega)

Omanik peab avalduses kinnitama, et isik ei ela tema omandis olevas ruumis ega oma õigust seda kasutada. Kohalik omavalitsus teavitab isikut aadressi lõpetamise taotlusest ning avaldab vajadusel teate Ametlikes Teadaannetes. Kui isik ei esita 30 päeva jooksul dokumente, mis tõestavad tema õigust elamispinda kasutada, rahuldatakse omaniku taotlus ning isiku elukoha andmed lõpetatakse rahvastikuregistris.

Lisainfo: Siseministeerium – Omaniku õigustatud nõudmine

Ruumi omanikul ei ole õigust avaldust esitada, kui inimene elab talle kuuluvas ruumis või isikul on õigus ruumi oma elukohana kasutada.